Zarządzanie Projektami w IT – Część 1
Każdy projekt czy to w IT czy innej branży jest inny. Projekty różnią się nie tylko ze względu na budżet ale i wymagają unikalnego podejścia, pracy różnymi metodykami, zaangażowania różnych zespołów i specjalistów oraz tego co równie ważne wiary w projekt i odpowiedniego podejścia. Jednak wiele z projektów kończy się niepowodzeniem, niektóre nie są dostarczane na czas a w innych nie spina się budżet. Project Managerowie mają nawet żart „nie takie projekty się kładło”, mówiący w nieco prześmiewczym tonie o mnogości projektów, w których coś poszło nie tak. Dlaczego odpowiednie zarządzanie jest ważne?
W tym artykule postaramy się odpowiedzieć co to jest metoda MoSCoW i zasada SMART?
Słowem wstępu „… zarządzanie projektem (ang. project management) – jest definiowane jako planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu oraz motywowanie wszystkich jego uczestników, prowadzące do pewnego osiągnięcia celów projektu, bezpiecznie i w ramach uzgodnionego czasu, kosztu i kryteriów wykonania”. Każdy projekt ma za zadanie osiągnięcie postawionych sobie celów.
Ważne jest by podkreślić, że osiąganie celu głównego i celów pośrednich powinno się odbywać w ograniczonym czasie. Nawet jeśli zaplanowany harmonogram rozmija się z prawdą należy zweryfikować cele i deadliny. Być może w takim wypadku należy na nowo ustalić priorytety. Pomocna w takiej sytuacji może być metoda MoSCoW.
- M – Must ( musi być) wszystkie wymagania, które muszą być spełnione w projekcie.
Przy tworzeniu nowego sklepu internetowego to np. możliwość płatności, wiemy że sklep nie ma sensu istnieć jeśli klient nie będzie mógł zapłacić za towar.
- S – Should (powinien być) zbiór wymagań, którym nadajemy wysoki priorytet, ale nie krytyczny. To znaczy, że brak pewnej funkcjonalności wiąże się w tym przypadku z poważnymi konsekwencjami. W takim wypadku możemy mówić o możliwości wyboru różnych metoda dostawy. Klient może sobie wybrać wygodny dla siebie: odbiór osobisty, paczkę do paczkomatu, paczkę ruch, przesyłki wysyłane Pocztą Polską czy kurierem. Ustawienie jednej metody wysyłki np. drogą firmą kurierska może spowodować porzucenie koszyka na ostatnim etapie zakupowym.
- C – Could ( może być) zbiór wymagań, które mogłyby zostać zrealizowane, są pożądane ale np. w momencie nieskończenia projektu jako pierwsze pozostaną odrzucone. Stanowią główną pulę rezerwową, mogłyby zostać zrealizowane jeśli pozwoli na to czas, zasoby i budżet. Przy tworzeniu sklepu internetowego byłby to np. dodatkowy rodzaj płatności, czyli oprócz przelewu tradycyjnego, dotpay, paypal byłby tez dodatkowo blik.
- W – Won’t ( nie będzie) w takim wypadku mówimy o wymaganiu, które w danej fazie projektu nie będzie wdrażane czy zrealizowane. Czasami zamiennie mówi się o Would have (mogłyby być) zrealizowane gdyby czas i zasoby pozwoliły, a wiec temat wdrożenia pozostaje otwarty. W naszym sklepie internetowym byłyby to np. wish listy (lista życzeń) co potencjalny klient chciałby sobie kupić, na co obecnie nie ma środków, ale czym jest zainteresowany.
Pozostałe litery ”o” w słowie MoSCoW pełnią funkcję nieznaczących łączników i są dodane tylko po to by łatwiej było wypowiedzieć całą nazwę. Wyżej opisana metoda ma zastosowanie nie tylko w IT, ale w wielu dziedzinach życia. Ostatnio przy kawie MoSCoW poleciłam mojej koleżance, która planuje ślub i wesele z narzeczonym. Każdy z nich ma inne priorytety. Zaleciłam by spisali swoje „musty, shouldy, couldy i won’ty” i w ten sposób uznali co na ich weselu musi być a z czego mogą zrezygnować, bo np. zabraknie funduszy.
Drugim zagadnieniem jakie chciałam dziś podjąć to określenie celów projektu. Jest to niezbędne, ponieważ pozwala jasno sprecyzować w jakim kierunku powinny zmierzać podejmowane działania.
I tak by projekt zakończył się sukcesem należy pamiętać m.in. o prawidłowym zdefiniowaniu celów w projekcie np. za pomocą zasady SMART. Zgodnie z akronimem tworzącym nazwę koncepcji, każdy cel powinien być zbiorem pięciu cech:
- Specific – (Specyficzny) jasno sprecyzowany, zdefiniowany, jednoznaczny. Powinniśmy wiedzieć co dokładnie chcemy osiągnąć. To cel, który łatwo sobie wyobrazić i zmierzyć a jego interpretacja nie podlega dyskusji.
- Measurable (Mierzalny) – a więc tak sformułowany, by dawał możliwość zmierzenia postępu . Mierzalność pozwala jednoznacznie określić czy cel został osiągnięty.
- Ambitious/ Achievable – ( Ambitny, Atrakcyjny czasem tłumaczony jako Osiągalny) – cel nie może być rutyną, jego osiągnięcie wymaga wysiłku i pracy. Często stawia się tu pytanie po co chcemy go realizować? Osiągnięcie celu powinno być wyzwaniem i dać wymierną korzyść. Jeśli cel ma być osiągalny, to osoby które mają go osiągnąć muszą mieć niezbędne zasoby potrzebne do jego realizacji
- Realistic / Relevant) – cel powinien być Rzeczywisty, Realny, Istotny i możliwy do osiągnięcia.
- Time-bound – Terminowy, cel powinien być dokładnie określony w czasie. Sprecyzowanie konkretnego terminu często mobilizuje zespół do prac.
W świecie IT ciagle mówimy o wdrożeniu aplikacji, strony sklepu czy serwisu w konkretnym czasie o konkretnym budżecie itd.
A teraz pomysł na zastosowanie SMART dla tych co chcieliby zrzucić trochę tu i tamJ
Cel : chciałabym schudnąć
- Czy jest specyficzny i sprecyzowany? Jesli mamy go sobie wyobrazić i zmierzyć, to pierwsze co sie nasuwa to ile schudnąć i po co? Dlatego lepiej byłoby doprecyzować: Chciałabym schudnąć 10 kg, żeby lepiej się czuć.
- Czy jest mierzalny? Po zmianie trochę bardziej, ale tu też trzeba uszczegółowić prnp. Chciałabym chudnąć 1kg w ciągu dwóch tygodni, czyli za 20 tygodni będę ważyła 10 kg mniej.
- Czy jest atrakcyjny? Tu widzę mały problem, kocham słodycze i nie lubię ćwiczyć ale wizja mniejszego rozmiaru ubrań i lepszego samopoczucia jest warta każdej ceny. W związku z czym w czasie mojego odchudzania odstawię słodycze, zacznę pić soki,
zadbam o prawidłowe odżywianie i będę trenowała zumbę. Lubię zumbę kiedyś sprawiała mi dużo radości.
- Czy jest realistyczny? Nie za bardzo. W czasie pandemicznym kluby fitness są pozamykane a wizja wstawania wcześniej by zrobić sok i ugotować 5 posiłków niezbyt napawa mnie optymizmem, dlatego warto swój cel przebudować: Będę ćwiczyła zumbę online 3 razy w tygodniu i codziennie wieczorem przygotuję sobie sok i 3 zbilansowane posiłki na dzień następny. W ramach przekąski będzie mi służył sok lub owoc.
- Czy jest terminowy? Teraz jak najbardziej. Biorąc pod uwagę, że
jest 26 listopada i 20 tygodni mija 15 kwietnia powinnam do tej pory schudnąć 10 kg czyli 1kg w ciągu 2 tygodni.
Nowy cel będzie zatem brzmiał:
Do połowy kwietnia schudnę 10 kg trenując 3 razy w tygodniu zumbę, jedząc 3 zbilansowane posiłki przy jednoczesnym odstawieniu słodyczy. W razie pilącego głodu zawsze będę miała pod ręką sok lub owoc.
Na koniec zadanie dla chętnych…. Przy planowaniu swoich postanowień noworocznych lub następnych wakacji spróbujcie zrobić to metodą SMART J Polecam
Bibliografia:
- Kozina A. „Formułowanie problemów i celów negocjacji w firmie”
- Jasińska K. Szapiro T. „Zarządzanie procesami realizacji projektów w sektorze ICT”
- APMG International Agile PM „ Agile Project Management Handbook v2”
- Encyklopedia Zarządzania https://mfiles.pl/