Na początku stycznia 2021 r. liczba sklepów internetowych wynosiła w Polsce 44,5 tysiąca, to wzrost o 21,5% więcej niż rok wcześniej. Jednak jak mówią dane, istnieje nadal 64% klientów, którzy chcą oglądać produkty „na żywo” przed zakupem. To oznacza, że po zakończeniu pandemii tempo rozwoju rynku e-commerce może wyraźnie spaść. Na rynku utrzymają się tylko najwytrwalsi i przygotowani do tego, którzy rozumieją, że muszą postawić na automatyzację i wielokanałowość promocji swojego sklepu, jak również posiadający rzeszę lojalnych klientów oraz nowoczesną, atrakcyjną ofertę z dobrze zrobioną stroną. Lemonova przygotowała dla was pakiet pomysłów, które mogą się przydać w biznesowym starciu z nową rzeczywistością teraz i za chwilę.

Analiza budżetu sklepu internetowego

Analizując budżet, będziemy w stanie stwierdzić czy projekt jest rentowny, a jeśli tak to czy przypadkiem w jakimś miejscu nie tracisz niepotrzebnie pieniędzy. Uwierz w przejrzystość kondycji projektu e-commerce. Taki budżet można w łatwy sposób stworzyć za pomocą gotowego szablonu w Excelu. To pierwszy krok pokazujący czy się w ogóle zarabia, a jeśli tak to ile. Jeśli nie jesteś tego w stanie sam „ogarnąć” – wybierz w firmie osobę, która stanie się project managerem i zadba o oszczędne finanse projektów czy kampanii.

Sprawdź trendy

Głównie dostrzegany jest dziś na rynku trend eco. Objawia się to już nawet od logistyki, tzn. to, w czym wysyłamy nasze produkty (oby nie w plastiku i folii) i czy będzie je można ponownie wykorzystać (recykling). Następnie ekologiczność to kwestia wizerunku sklepu – jak firma dba o środowisko? A jeszcze inna sprawa to, to z czego dany produkt jest wykonany i jak to się ma do obecnego trendu ekologicznego. Społeczeństwo polskie staje się coraz bardziej świadome, a firmy dostrzegają potrzebę pokazania, jak dbają o środowisko wykorzystując biodegradowalne opakowania. Budujmy markę sklepu na ekologii – to nas wyróżni i doda kilka punktów, róbmy to jednak prawdziwie i świadomie.

Analizuj działania marketingowe

Obniż koszty kampanii sprawdzając i analizując efektywność agencji marketingowej, która dla Ciebie pracuje. Jeśli firma czy freelancer, nie realizuje swojej pracy jak należy, zaś koszty rosną, trzeba mu niestety podziękować lub zwrócić uwagę, że nie tego oczekiwaliśmy. Nie jest łatwo dziś o solidnego partnera, który rozwinie nasze działania marketingowe w efektywny sposób. Czynności marketingowe mogą być wnikliwie analizowane, a skuteczna kampania marketingowa powinna przynosić odpowiednio wysokie zyski do nakładów. Jeśli tak się nie dzieje, wydatki na marketing są ciągle ogromne, należy zoptymalizować działania (zdarzają się kwiatki o 50% wydatkach w stosunku do dochodów), trzeba usunąć niepotrzebne kampanie i zwiększyć budżety na te, które działały (robiły odpowiedni ROAS). Termin ROAS nie jest tu użyty przypadkowo – to zwrot z poszczególnych kampanii marketingowych, np. Google Ads. Można dzięki temu przeanalizować wybraną kampanię z pojedynczego kanału. Róbmy to, tnijmy wydatki i zarabiajmy jak najwięcej!

Logistyka i magazyn – obniż koszty

Metody dostawy, lead time oraz niezawodność mają duży wpływ na biznes. Skracając czas dostawy lub oferując dostawę tego samego dnia, zwiększamy szansę wzrostu obrotu oraz pozyskania większej liczby klientów. Negocjuj przy tym stawki z firmami kurierskimi: zweryfikuj aktualne stawki i uzyskaj lepsze warunki. Wystarczy oszczędność 1 zł na paczce, która w dużej skali wysyłek może dać wyraźne obniżenie kosztów. Warto również pilnować rozliczenia kosztów kurierskich na koniec miesiąca: ile paczek i w jakiej wadze wysyłaliśmy, zdarzają się tu duże błędy, a co za tym idzie niepotrzebne dodatkowe wydatki. Podobnie z magazynem – nie trać czasu na niepotrzebne czynności i zatrudnianie nowych pracowników. Automatyzuj procesy magazynowe dzięki systemom WMS (Warehouse Management System), które poprawią system zbierania i komplementacji zamówień, a dzięki temu bez konieczności użycia ludzi zmniejszymy czas i koszty w przygotowaniu i wysyłce zamówień.

Zwiększ wolumen sprzedaży

Brzmi to banalnie, ale najprostszym sposobem zwiększenia rentowności sklepu jest jednak wzrost wolumenu sprzedaży, a więc ilości zawieranych transakcji. W 2021 roku wzrost sprzedaży internetowej ma wynieść na świecie 4,5 tryliona dolarów! Ty też możesz liczyć na wzrosty sprzedażowe, uwierz w to. Działanie wzrostowe dzięki liczbie transakcji w prosty sposób powoduje powiększenie przychodu, czyli w następstwie zwiększa właśnie zysk. Ilość klientów możemy poprawić oczywiście poprzez działania marketingowe mające na celu powiększenie liczby osób odwiedzających nasz sklep internetowy.

Zwiększ konwersję

Jeśli nie chcemy lub nie możemy zwiększać popularności sklepu, warto skupić się wtedy na powiększeniu zaangażowania osób odwiedzających nasz sklep. Zatem, zamiast pozyskiwać nowych klientów, skupiamy się na zatrzymaniu tych, którzy trafiają do nas przy obecnie prowadzonych działaniach mających na celu pozyskanie klientów. Jeśli klient nas zapamięta, doceni i kupi od nas coś w konsekwencji lub nawet nie, ale pozna markę, zarekomenduje, poleci – to już dla nas wartość dodana. Potrzebne są do tego oczywiście odpowiednie działania remarketingowe i np. wysyłka informacji handlowej czy newsletterów.

Zwiększ wartość transakcji

Sposobami na to może być: zwiększenie marżowości transakcji, cross-selling i up-selling w sklepie internetowym, dosprzedaż produktów obecnym klientom.

Marżowość, czyli uwzględnianie w cenie produktu kosztu obsługi sprzedaży, wiąże się z przemyśleniem i optymalizacją procesów biznesowych w naszym sklepie. Nie warto przy tym zwiększać cen produktów i usług, ale umiejętnie je wkomponować w tańsze procesy automatyzujące. Ograniczenie tych kosztów pozwoli na zwiększenie rentowności bez wzrostu ilości ani wartości transakcji.

Cross-selling to dosprzedaż dodatkowego produktu, lub usługi podczas jednej transakcji. Ciągle zdarza nam się, że jesteśmy pytani, czy np. do płytek nie przyda nam się jeszcze klej i fuga. To właśnie ten mechanizm. Natomiast w up-selling celem jest zwiększenie wartości na jednym produkcie lub usłudze przez zaproponowanie droższej opcji. Prostym przykładem jest McDonalds, gdzie kupując małe frytki, sprzedawcy proponują nam jednak duże za dopłatą. Wersja droższa jest przecież bardziej rentowna.

Dosprzedaż produktów obecnym klientom jest to docieranie do klientów, którzy już kupili u nas produkt lub usługi i zamknęli kiedyś transakcję. Jednak żeby można było w ogóle się z nimi kontaktować, należy pozyskać zgody na komunikację marketingową. Jeśli uzyskać zgodę na kontakt wysyłaj do klientów atrakcyjne oferty i rabaty czy też informacje o nowych, atrakcyjnych produktach. Przygotuj strategię marketingu e-mailowego, która opracuje oferty i promocje dedykowane dla stałych klientów.

Jak widać w biznesie internetowym, sposobów na poprawę rentowności jest przynajmniej kilka, niektóre tylko na pozór wydają się oczywiste. Na tej podstawie możesz podejmować odpowiednie decyzje biznesowe oraz analizować poszczególne koszty prowadzenia firmy. Weryfikujmy wszystkie dane liczbowe dotyczące naszych przepływów finansowych i projektów, dzięki temu możemy wiele zaoszczędzić i wdrożyć programy naprawcze. Niech efektywne działania prowadzą do zwiększania zysków i kontrolują wydatki poniesione tylko na te narzędzia, które przynoszą właściwe, mierzalne i założone efekty.

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i chciałbyś poprawić wyniki Twojego biznesu internetowego, a nadal nie wiesz, w czym tkwi błąd: oferujemy audyty i analitykę, która pomoże Ci to zrobić. Nasi specjaliści są do Twojej dyspozycji, wskażemy co poprawić, uruchomimy program naprawczy, a Ty zaczniesz odpowiednio zarabiać. Zainteresowany? To zajrzyj proszę na: https://lemonova.pl/dodatki/audyty/ i https://lemonova.pl/dodatki/analityka/ – skontaktuj się z nami, a indywidualnie zastanowimy się jak Ci pomóc. Skierujemy Twój biznes na właściwe tory!