Tworząc wyceny i konfiguracje dla naszych klientów bardzo często napotykamy powtarzalność: bardzo wiele sklepów online posiada podobne narzędzia. Dostawcy rozwiązań mogą się różnić, ale generalnie zawsze chodzi o uzyskanie jak największej sprzedaży oraz powrotu klienta do sklepu.

Chciałbym zaprezentować dziś Tobie zestaw narzędzi, które wykorzystujemy w 90% budowanych i wdrażanych przez nas sklepów. Narzędzia te postanowiłem podzielić na kilka grup, by łatwiej było wrócić do tego zestawienia i porównać najpopularniejsze moduły lub znaleźć alternatywę.

Oprogramowanie bazowe – platforma e-commerce

Sama platforma CMS WordPress połączona z modułem (wtyczką) WooCommerce wystarcza do sprzedaży produktów, ale ma swoje ograniczenia, szczególnie na rynku polskim. Pamiętajmy, że domyślnie WooCommerce nie posiada żadnego polskiego przewoźnika lub systemu płatności. Tylko niewielki procent klientów w Polsce płaci poprzez PayPal, więc od razu należy pomyśleć o integracji z polskim oprogramowaniem.

Platforma WooCommerce posiada oczywiście opcję zmiany waluty, kraju na Polskę, czy nawet zawężanie dostawy do wybranych kodów pocztowych, ale nie zmienia to faktu. Nie zmienia to jednak faktu, że „goły” system wymagałby od nas samodzielnego tworzenia paczek np. w Inpoście czy na Poczcie Polskiej, czy łączenia przelewów z zamówieniami.

Płatności za zamówienia

Na polskim rynku od kilku lat mamy już solidną ofertę dostawców rozwiązań płatniczych: PayU, Przelewy24, Blue Media czy DotPay. Wszystkie te rozwiązania są dostępne dla platformy WooCommerce. Ich instalacja polega zazwyczaj na pobraniu ze strony producenta pliku archiwum, oraz wgraniu go do katalogu wp-content/plugins.

Należy pamiętać o tym, że w przypadku bramek płatności ponosimy niewielki koszt aktywacji (np. PayU: 1zł, Przelewy24: 1,50zł), oraz prowizji za każdą płatność poprzez moduł. W Przelewy24 ta powizja za e-przelew to 1.9%, PayU: 2,2%-3,9%, a w DotPay: 2,2%-3,9%. Szczegółowe porównanie możesz odnaleźć na stronie wpdesk.pl.

W większość przypadków, bramki płatnicze to skonsolidowane moduły, które możemy przetestować przed wdrożeniem produkcyjnym, oraz zapewniające rozmaite formy płatności (Blik, płatności mobilne czy raty). Do korzystania z większości operatorów musimy mieć działalność gospodarczą i zarejestrowane konto. Są jednak operatorzy, tacy jak 1koszyk czy imoje, którzy wychodzą przed szereg oferując formę płatności niezależną od płatności czy kanału sprzedaży – warto sprawdzić wiele rozwiązań.

Dostawa produktu do klienta

Logistyka to w przypadku sprzedaży online produktów fizycznych bardzo poważny temat. Zdecydowana większość platform korzysta z usług wyspecjalizowanych operatorów, jak InPost, DHL czy Fedex. Nie wchodząc w szczegóły jakości usług tych firm, warto przeanalizować formę dostarczania, która bardzo często zależy od dwóch kryteriów: preferencji klientów i rodzaju sprzedawanych towarów.

Konfiguracja WooCommerce umożliwia określenie różnych metod wysyłki, oraz stref, w których obowiązują

Integracje z firmami logistycznymi dla WooCommerce są bardzo popularne, znajdziemy moduły większości znanych nam firm logistycznych zarówno prowadzone przez samych zainteresowanych, jak i firmy programistyczne. Liderem rozwiązań na rynku polskim są BaseLinker i WPDesk, oferując gotowe wtyczki na zasadzie subskypcji.

Przed rozpoczęciem korzystania z platformy którejś z ww. firm logistycznych należy bezwzględnie sprawdzić formę integracji z oprogramowaniem bazowym e-commerce. Zdarza się, że nie wszyscy operatorzy są zintegrowani z naturalnym procesem zakupowym (np. wtyczki WPDesk nie pojawiają się tam, gdzie np. wtyczka Fedex od producenta). Poczta Polska z racji potrzeby generowania listów przewozowych manualnie, również jest odosobnionym modułem. Oznacza to w praktyce, iż korzystanie z więcej niż 1 operatora może być bardzo uciążliwe dla sprzedawcy.

Magazyn

Lista produktów w WooCommerce w ogóle nie wyczerpuje tematu prezentacji magazynu, chociaż jest jakimś odniesieniem do stanu magazynowego. Dla tych którzy chcą precyzyjnie kontrolować stan towarów z pewnością wartą zainteresowania jest wtyczka WooCommerce Bulk Stock Management czy WooCommerce Stock Manager. Obie wtyczki mają za zadanie ułatwić zbiorowe zarządzanie magazynem na bazie produktu i wariantu.

Konfiguracja magazynu w WooCommerce jest bardzo ograniczona. Dlatego warto korzystać z zewnętrznych rozwiązań

Gdy sprzedajemy produkty ponad stan rzeczywisty, lub zezwalamy użytkownikom na zakup premier czy produktów na zamówienie potrzebujemy systemu, który dokładnie wskaże ilość „wirtualnych” zamówień, oraz pozwoli informować klientów, gdy zamówiony przez nich produkt rzeczywiście pojawi się w dyspozycji magazynu.

Bulk Stock Management ma też inną zaletę: pokazuje dokładne ilości sztuk w magazynie na poziomie wariantów, więc możemy zamawiać tylko wybrane partie towaru. Tę funkcjonalność warto uzupełnić o WooCommerce Pre-Order (zamawianie przed premierą), WooCommerce Waitlist (lista oczekujących na produkt), czy WooCommerce Wishlist (lista życzeń), które znajduje się na wyposażeniu wielu gotowych szablonów.

Marketing i Reklama

Nie od dziś wiadomo, że właściwa promocja sklepu to podstawa jego płynności. Z pomocą takich modułów jak Freshmail czy Mailchimp możemy rozsyłać newslettery do klientów, a Feed Manager pozwoli nam eksportować ofertę produktową np. do Ceneo, Domodi, czy Google Merchant Center.

Statystyki WooCommerce pokażą więcej niż zero, jeśli zadbamy o właściwą reklamę naszej oferty

Aby zdobyć stałych klientów i podnieść wartość marki warto skorzystać z wtyczek do wystawiania opinii: np. Zaufane Opinie Ceneo czy Opineo. Wiele szablonów do WooCommerce oferuje możliwość szybkiej integracji z Facebook czy Instagram, by angażować fanów do udziału w życiu sklepu.

Faktury i rachunki

Nieodzowną częścią biznesu e-commerce jest dokumentacja sprzedaży. Pomagają w tym zakresie moduły integrujące nasz sklep z rozwiązaniami typu ERP (Comarch Optima, Sage Symfonia, Streamsoft Prestiż), czy usługami fakturowania online (InFakt, Fakturownia).

Fakturownia to jedna z najpopularniejszych usług do wystawiania faktur online

Dzięki np. integracji z Fakturownią mamy możliwość wystawiania faktur VAT, rachunków dla klienta, a także dokumentów magazynowych. Ma to szczególną rolę w przypadku prowadzenia wielu magazynów, lub dużego zespołu logistycznego, gdzie przepływ informacji stanowi o szybkości usługi dostawy do klienta.

Języki, Waluty i Geolokalizacja

Na koniec co nieco o wyjściu poza granice Polski. WooCommerce pod tym względem można wykorzystać na wiele sposobów. Domyślnie możemy zaproponować użytkownikom tylko jeden język i walutę w sklepie, ale moduły takie jak Booster For WooCommerce umożliwają znaczne poszerzenie horyzontu: wiele języków z płynnym przełączaniem, wiele walut z definiowanym lub automatycznym kursem, oraz uzależnienie bramki płatności i dostawy od wybranego języka lub waluty.

Co do geolokalizacji poza przeglądarką, która działa domyślnie np. w Boosterze, możemy skorzystać z takich rozwiązań jak GeoTargetingWP, które analizuje IP odwiedzającego i porównuje z bazą dostępnych zakresów. Możliwe jest przekierowanie użytkownika w pełnym zakresie informacji, np. waluta Euro, kraj Niemcy, język niemiecki.

Morze dodatków i integracji

Mamy do wyboru naprawdę wiele modułów i wtyczek, które świetnie uzupełnią nasz sklep o dodatkowe funkcje. Należy jednak pamiętać, że każdy z modułów wymaga aktualizacji, oraz podstawowej wiedzy. Zasada „im mniej tym lepiej” sprawdza się tutaj doskonale: WooCommerce umożliwia płynną zmianę np. bramki płatności czy logistyki, odseparowując ustawienia dostawy od samych ustawień wtyczki.

Wybór konkretnego rozwiązania jest szczególnie mocno uzależniony od rodzaju sprzedawanych produktów, jak i formy interakcji z klientem. Jeśli wysyłamy małe paczki, zapewne wybierzemy InPost, ale jeśli są to przedmioty różnogabarytowe, pozostaje nam usługa kurierska. Za małowartościowe produkty klienci lubią płacić szybko (np. Blik), a za drogą elektronikę sprawdzoną bramką lub na raty. Wszystko zależy od specyfiki biznesu.