W dobie przymusowej cyfryzacji wielu dziedzin życia i biznesu warto zadbać o internetowy kanał sprzedaży. Nawet właściciele małych sklepów inwestują w obecność w Internecie, by nie zniknąć z mapy swoich klientów. Dziś omówimy najbardziej wrażliwą kwestię dot. systemu e-commerce, czyli jej koszt wdrożenia i prowadzenia.

Jeśli jesteś drobnym przedsiębiorcą niech nie zmylą Cię oferty szybkiego i prostego sklepu internetowego. Nie zawsze to, co wydaje się najprostszą opcją, w dłuższej perspektywie będzie opłacalne i przydatne. Platforma sprzedaży oparta o model abonamentowy (np. miesięczne płatności) to dobre rozwiązanie, jednak wymaga uprzedniej kalkulacji względem realnej sprzedaży.

Ile to kosztuje? Porównujemy ceny wdrożeń z kilku case study

Wdrożenie małego sklepu internetowego może trwać od kilku do kilkunastu dni i kosztować do 6-8 tysięcy złotych. Mówimy tu oczywiście o użyciu gotowej platformy (np. WooCommerce, PrestaShop), oraz zakupie gotowego szablonu sklepu (np. na themeforest czy templatemonster). Mając gotowy hosting i domenę instalacja i konfiguracja takiego sklepu nie jest zbyt trudna i z małą pomocą osoby z wiedzą informatyczną będzie bezbolesna.

Warto jednak ująć koszty wdrożenia w perspektywie szerszej niż tylko start działalności. Do bieżących kosztów z pewnością należy zaliczyć koszt serwera, prowizję za bramkę płatności czy usługi kurierskie. Jeśli sprzedajemy innym firmom, warto także uwzględnić cenę programu fakturowego.

Mały sklep internetowy to w perspektywie 1 roku koszt około 8-10 tysięcy złotych. Oznacza to, że bieżące koszty w miesiącu mogą wynieść ok. 700-800zł. Jest to bezwględnie cena automatyzacji i zbliżenia z klientem: może on szybko i bezpiecznie kupić u nas żądany towar a zamówienie otrzymać od kuriera w drzwiach domu.

Przykładowo: Wdrożenie (ok. 4000zł), domena (ok. 100zł), hosting (ok. 600zł), licencje (ok. 1000zł), prowizje (ok. 1000zł)

Dla nieco większych, np. istniejących sklepów lub małych sieci warto przybliżyć różnice pomiędzy wdrożeniem sklepu, a jego utrzymaniem. Część przedsiębiorców nie wie, że w momencie uruchomienia sklepu tak naprawdę zaczyna się okres jego regularnych przeglądów (o wiele częściej niż w służbowym samochodzie). W sklepie należy dbać o aktualizacje wtyczek, informacji produktowych, a także zapewnić jakość odwiedzin poprzez optymalizację i poprawki.

Wycena średniego sklepu internetowego to już dość płynny temat. Warto wziąć tutaj pod uwagę ilość produktów i wariantów, zestawy i produkty łączone, ilość użytkowników, rodzaj sprzedaży, wysyłki i płatności. Niektóre nawet mniejsze sklepy wybierają kilku dostawców, by uniknąć ryzyka zablokowania jednego z nich. Jeśli istnieje już platforma sprzedaży, warto takze uwzględnić koszt migracji, czyli przeniesienia obecnej oferty na nowy system (np. pliki CSV czy XML).

Średni sklep internetowy to taki, który kosztuje mniej więcej tyle co 10-letni mercedes. O koszcie wdrożenia decyduje przede wszystkim wielkość architektury (produkty, klienci, zamówienia), ale także specyficzne wymagania (np. punkty odbioru, sprzedaż za granicę, czy kalkulacja kosztów gabarytowych). To właśnie te z pozoru błahe funkcjonalności mogą wpływać na ostateczny koszt. Apetyt na koszty rośnie w miarę jedzenia, więc obsługa bieżąca także zajmuje więcej czasu i pieniędzy.

Policzmy: Wdrożenie (ok. 10000zł), domena (ok. 100zł), hosting (ok. 1600zł), licencje (ok. 3000zł), prowizje (ok. 3000zł)

Duzi mogą więcej, ale też więcej wymagają. Duża platforma e-commerce to z punktu widzenia oferentów morze możliwości. Są oczywiście przypadki niezwykle prostych wdrożeń, ale zaliczają się one do pobożnych życzeń. Trudno bowiem trafić na klienta, który sprzedaje dużo, ale nie uwzględnia skomplikowanych procesów. Zazwyczaj taki kolos potrzebuje drogich i solidnych rozwiązań, oraz maksymalnej wydajności.

Im większy sklep internetowy, tym bardziej zróżnicowane wyzwania dla całego zespołu. Wkraczają tu tematy związane z optymalizacją procesów sprzedaży, duże kampanie reklamowe, analityka ruchu, oraz marketing wielokanałowy. Nie spotyka się raczej dużych wdrożeń e-commerce poniżej kwoty 50 tysięcy, a ilość pracy zależy od specyfiki biznesu. Niektórzy wprawieni sprzedawcy potrafią uruchamiać drop-shipping w ciągu kilku dni, oferując klientom kilkadziesiąt tysięcy pozycji, podczas gdy branża odzieżowa czy market online to kwestia wielu miesięcy przygotowań i customizacji.

Wycenić duże wdrożenie jest niezwykle trudno. Im większy sklep pod względem produktów czy sprzedaży, tym większą rolę odgrywają czynniki spoza kompetencji programisty, jak marketing, obsługa klienta, czy reklama. Właściciel małego e-commerce’a może spokojnie decydować o tym, gdzie jutro zareklamuje swoją domenę, podczas gdy duzi muszą planować na kilka miesięcy wprzód.

Jeśli Twój sklep ma zawierać powyżej 10000 produktów, lub jego sprzedaż w miesiącu to ponad 200 tysięcy złotych, możemy mówić o dużym sklepie online. Tu cenę podbijają np. systemy marketingowe (GetResponse, SalesManago, HubSpot), czy platformy reklamowe (Google Ads, Facebook Ads).

Załóż z nami sklep internetowy, który pokochają Twoi klienci!

A teraz coś dla ciekawskich…

Otrzymujemy często pytania na temat tego, ile kosztuje założenie sklepu internetowego w formie OEM, czyli porzucając wszelkie „udogodnienia” i „pomysły”. Na dobrą sprawę osoba doświadczona, która wie co i jak, może założyć sklep internetowy za darmo i nigdy nie zapłacić za niego więcej niż np. koszt rejestracji i odnowienia domeny internetowej czy prowizja za bramkę płatności (choć to też niekoniecznie).

Jest to absolutnie możliwe. Jednak wymaga wiedzy i doświadczenia, za co głównie płaci się w przypadku większości prac informatycznych. Nawet jeśli nie mając zbytniego pojęcia założymy sklep online, możemy się poważnie przeliczyć, jeśli chodzi o koszty jego prowadzenia. Z tego względu warto powierzyć te zadania wyspecjalizowanej firmie.