Co decyduje o rozwoju Twojego biznesu online? Jakie aspekty mają na to wpływ? Jak sprawić by klient wybrał zakupy akurat w Twoim sklepie? Co kryje się pod pojęciami „konwersja” czy „optymalizacja”?

Co to jest konwersja?

Konwersja to kluczowe działanie wykonane przez odbiorcę w odezwie na kierowaną do niego kampanię reklamową. Mogą to być różnorodne działania w zależności od prowadzonego biznesu: dokonanie zakupu, wypełnienie formularza, wysłanie zapytania, zapisanie się na newsletter, rejestracja konta klienta czy kliknięcie w baner reklamowy. Najważniejsze, aby klient zachował się tak, jak właśnie w danym momencie tego oczekujemy. Konwersja finalnie mówi nam o tym, jaki odsetek internautów odwiedzający naszą stronę dokonał zakupu.

Dlatego należy zawsze wyznaczyć cele konwersji i dążyć do tego, aby je osiągnąć. Zwróć przy tym po raz kolejny uwagę, że dla sklepów internetowych najważniejszym celem będzie zakup towaru. Dzięki konwersji możesz prognozować, sprawdzać czy zwracają się poniesione koszty oraz weryfikować, jaki efekt przynosi reklama. Głównie jednak masz tu pole do dokonania optymalizacji naszych działań. Żeby to zrobić, trzeba jeszcze wcześniej zweryfikować konwersję z poszczególnych kanałów sprzedaży dzięki np. narzędziu Google Analitics. W ten sposób możesz mieć obraz do wszystkich konwertujących źródeł ruchu, a także będziesz w stanie poznać dokładną wartość konwersji dla każdego z kanałów.

Przyczyną braku konwersji może być nieznajomość Twojej grupy docelowej czy brak śledzenia konkurencji, a nawet zbyt wolne otwieranie się strony www. Przyjrzyj się dalszej przykładowej liście czynności, które nie będą konwersjami, jeśli u nas wystąpią:

Brak aktywnej reklamy

W początkowej fazie rozkręcania sklepu online potrzebujesz zdobyć jak największy rozgłos, warto wtedy zastanowić się nad promocją w mediach społecznościowych, płatnej reklamie czy wpływaniem na wyszukiwarki dzięki stosowaniu fraz, które akurat wyszukują klienci. Dlatego, aby dać się zauważyć w Google warto zdecydować się na kampanie pozycjonowania stron czy Google Ads. Może to istotnie zadziałać na czynniki zwiększające wskaźnik konwersji na Twojej stronie.

Wysokie koszty dostawy i zła polityka cenowa

Klienci oprócz ceny za produkt zwracają uwagę na koszt dostarczenia przesyłki przez sklep internetowy. Należy o tym informować jak najwcześniej. Jeśli potencjalny kupiec dowie się o tym dopiero na końcu procesu zakupowego, może zaniżyć konwersję, następnie ze względu na wysoką kwotę, nie złoży on zamówienia. Czyż sami tak byśmy nie zrobili gdyby się okazało np., że dostawa będzie droższa niż pożądany przedmiot? Przemyślmy sprawę dostawy za 0 zł lub niższej kwoty niż u konkurencji. Sprawdźmy, czy to zadziała.

Problemy z realizacją zamówienia

Czasami po jakieś aktualizacji strony może nie działać koszyk lub realizacja zamówienia. Wtedy konwersja spadnie całkowicie. Jeśli tego sami nie zauważymy, zrobi to w końcu któryś z klientów, ale w międzyczasie możesz stracić ich setki. Wobec tego właściciele w branży e-commerce powinni zawsze sprawdzać, czy strona działa poprawnie, a każda z funkcji wyświetla się prawidłowo.

Nieczytelna strona

Koniecznie zadbaj o estetyczny wygląd szablonu i całej oprawy graficznej, czcionek czy rozmieszczenia ofert, a nawet formularza zapytań, adresu siedziby. W sklepie wszystko powinno być czytelne i łatwe do poruszania się. Ponadto sprawdzaj, czy klient nie ma problemu ze znalezieniem produktu, którego szuka. Najważniejsze, żeby ścieżka zakupowa była prosta, a zarazem krótka. Optymalnie proces zakupowy powinien być podzielony na maksymalnie 4 kroki: koszyk, dane, podsumowanie zamówienia, potwierdzenie (płatność).

Nieresponsywny design pod urządzenia mobilne

Z roku na rok wzrasta udział tabletów i telefonów w zakupach e-commerce. Trzeba zatem korzystać z rozwiązań, które dostosują naszą stronę do tych urządzeń, czy nawet zaprojektować całkowicie witryną pod usługi mobilne. Jeśli strona będzie się źle wyświetlać mobilnie, a zarazem będzie nieintuicyjna może to spowodować, że klient zniechęci się do zakupu. Stwórz stronę responsywną!

Złe opinie

Zadbaj o dobre opinie zarówno w sklepie, jak i w wizytówce Google Moja Firma. Wielu użytkowników przed zakupem sprawdza opinie o marce, zwłaszcza jeśli jej nie znają. Złe notowania lub ich brak mogą spowodować, że nie zakupią oni danego produktu. Co może pomóc w pozyskaniu pozytywnych opinii? Na początku swojej przygody z handlem w Internecie warto stworzyć kody rabatowe lub promocje na otwarcie swojego sklepu internetowego. Następnie starać się działać sprawnie i starać się spełnić wszystkie oczekiwania klientów.

Optymalizacja konwersji – co to i na czym polega?

Jest to podejmowanie uzasadnionych działań, których celem jest lepsze dopasowanie oferty do oczekiwań, potrzeb i wymogów klientów jak i samego rynku. Ma to za zadanie zwiększyć zainteresowanie marką i skłonić użytkowników do skorzystania z niej. Taka ciągła optymalizacja wydaje się być kluczowa w kontekście odniesienia sukcesu. Miejmy przy tym na uwadze, że zarówno rynek, ale również konsumenci są zmienni, warto nadążać za tymi trendami.

Optymalizacja to nieustanna praca oraz bieżący monitoring efektów działań. W tym celu należy tworzyć różne raporty z efektywności działań, np. w cyklu tygodniowym. Ważną zasadą jest tutaj bycie na bieżąco, tak by móc odpowiednio reagować na wzrosty lub spadki efektywności któregoś z kanałów.

Jak widać przyczyn braku konwersji w sklepie internetowym może być wiele. Trzeba takie błędy jak najszybciej, ale i jak najwcześniej wykryć oraz wyeliminować, aby zwiększyć liczbę zamówień. Na pewno warto przy tym także zainwestować w reklamę internetową, żeby nie zostać w tyle za konkurencją i dostosować się do nowych trendów korzystania z zalet reklam online.