Listopad w e-commerce to jeden z najbardziej pracowitych sezonów handlowych. Z jednej strony na horyzoncie widać już zbliżające się Święta Bożego Narodzenia, a z drugiej w ramach przygotowań do gorącego okresu świąt handel ma swoje dni wyprzedaży.
Black friday, black week czy cyber monday są doskonałymi okazjami do wypróbowania strategii marketingowej i sprawdzenia formy sklepu. Wysiłki marketingowców zostaną nagrodzone, jeśli w ciągu roku dopracowano kilka elementów budowania skutecznej strategii sprzedaży i utrzymania klientów. Dziś przedstawimy kilka z tych najważniejszych.
E-Mail marketing
Klasyka wśród kanałów marketingowych. E-Mail jest najbardziej atakowanym medium w warunkach promocyjnych. Budowanie bazy subskrybentów stało się dla wielu marek i sklepów sposobem na podtrzymywanie i stymulowanie ruchu na platformie sprzedaży.
Warto skorzystać z dobrodziejstw, jakie oferuje oprogramowanie w modelu SaaS, czyli platformy komunikacji z modelem subskrypcyjnym. W ostatnich latach największą popularnością w Polsce cieszą się FreshMail, GetResponse, Mailchimp czy SalesManago. Wystarczy wbudować na stronę moduł do zbierania adresów e-mail, by rozpocząć budowanie bazy w aplikacji.
E-Mail marketing w dobie koronawirusa nieco się ożywił. Wiele usług pocztowych jak O2 czy Gmail oferują automatyczne segregowanie maili na te „zwykłe” i te „handlowe”, dzięki czemu mamy ułatwiony dostęp do najlepszych promocji. Nie trudno się domyślić, że kluczowym wyróżnikiem wśród ofert konkurencji jest tytuł wiadomości, odpowiedni dzień i godzina dostarczenia oraz personalizowanie treści.
Wspomniani usługodawcy e-mail marketingu umożliwiają także tworzenie tzw. segmentów, czyli wysyłanie kampanii w oparciu o zachowanie klientów w sklepie: promowanie kategorii, najpopularniejszych produktów czy najnowszych trendów. Personalizacja sięga jednak trochę dalej: propozycje ofertowe mogą dotyczyć pozycji uzupełniających dokonane przez klienta zakupy (up-selling), czy nawet proponować powrót do niezrealizowanego koszyka.
Social Media Marketing
COVID-19 sprawił, że ogromna część naszej aktywności i komunikacji przeniosła się do Internetu. Rozmawiamy na wideo konferencjach, kupujemy w sklepach internetowych i ćwiczymy przy transmisjach z siłowni. Oznacza to także, że o wiele więcej dzieje się w mediach społecznościowych.
Warto wykorzystać ten trend i budować bazę wiernych subskrybentów polecając nowości z oferty, oraz przeglądane produkty. Remarketing to ogromne wsparcie dla tradycyjnego modelu marketingowego. Na podstawie zachowań użytkowników jesteśmy w stanie dotrzeć do nabywcy w formie reklam na stronach, w grach na smartfona, czy właśnie na tablicy Facebooka, czy Instagrama.
Media społecznościowe to nie tylko reklama i wymiana informacji. Facebook i Instagram wprowadziły możliwość zamieszczania ofert, zbliżając się tym samym do takich marketplace jak OLX, Ceneo czy Allegro. Im więcej kanałów sprzedaży, tym większa szansa, że trafimy na właściwego odbiorcę. Pozostaje nam tylko właściwie profilować komunikaty.
Narzędzia e-commerce
W samym sklepie internetowym warto wykorzystać mnogość narzędzi, które wspierają sprzedaż:
- Pop-up z call-to-action – nowym klientom wyświetlamy okienko, w którym po wpisaniu adresu e-mail otrzymają dedykowany kupon rabatowy. Zazwyczaj wartość kuponu zależy od marży i branży sklepu, ale przeważnie jest to 10-25% przy pierwszych zakupach.
- Up-selling – popularne produkty warto zaprezentować na stronie koszyka, gdy klient zastanawia się, czy zebrał już wszystkie potrzebne produkty i jest gotowy zapłacić.
- Cross-selling – koszyk to także dobre miejsce na oferowanie produktów komplementarnych (uzupełniających). Pasek do spodni, słuchawki do smartfona, czy koszula do garnituru to tylko kilka przykładów cross-sellingu, które działają jak magnes na zwiększenie woluminu sprzedaży.
- Opinie – klienci, którzy lubią stąpać po twardym gruncie, potrzebują społecznego potwierdzenia, że oferowany produkt jest wart zakupu. Zachęcaj klientów w mailu transakcyjnym jakiś czas po dokonanym zakupie, by pozostawili opinię.
- Ulubione – to dziwne, ale jeszcze niewiele sklepów internetowych oferuje tę funkcjonalność. Sens listy ulubionych produktów związany jest z zasobnością portfela klientów. Jeśli w danym momencie nie stać nas na produkt a dodamy go do ulubionych, sklep może powiadomić nas, gdy oferta potanieje, a my możemy dokonać zakupu, gdy np. otrzymamy przypływ gotówki.
- Premiery – branża muzyczna, księgarniana czy odzieżowa silnie polegają na premierach. Baza oczekujących na premierę produktu to świetna okazja, by badać zapotrzebowanie, komunikować produkty substytucyjne lub zachęcać do zakupów w ogóle.
- Mobile & RWD – podczas gdy opadł kurz z boomu na aplikacje mobilne, możemy zaoferować klientom dostęp do mobilnej wersji sklepu. Wydanie kilkudziesięciu tysięcy złotych na aplikację może wykraczać poza nasz budżet, ale dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych uratuje sytuację. Pamiętaj ok 60-70% Twoich klientów szuka ofert na smartfonie.
Przygotowanie do Black Friday to proces, który powinien trwać minimum 2-3 miesiące. Zintegrowanie modułu do e-mail marketingu, publikowanie w social media i wprowadzanie dodatków do sklepu angażujących do zakupu będzie świetnym początkiem kompleksowej strategii przyciągania i zatrzymywanie klientów na dłużej.