Marketing w Internecie kompletnie za darmo?

FIRMA W SIECI
Oszczędzanie na promocji w Internecie

Odpowiedzi na to pytanie szukamy w we wszystkich możliwych działaniach: od budowy strony internetowej, przez fora internetowe i e-mail marketing, aż po marketing automation i analitykę. Zwracamy szczególną uwagę na rozmiar kampanii oraz jej zastosowanie. Ograniczamy się do działań specyficznych dla branży, oraz analizujemy dokładnie każdy wprowadzany lead (nowego klienta). Działania bezpłatne wcale nie muszą ustępować tym płatnym, choć pewnie ograniczenia zawsze występują.

W naszym raporcie chcemy przyjrzeć się bliżej narzędziom i działaniom, które wymagają jedynie czasu i umiejętności planowania. Kładziemy nacisk na te rozwiązania, które ułatwiają życie przedsiębiorcy i marketera, a dodatkowo nagradzamy za efekt. Przyjrzyjmy się więc wspólnie koncepcji zero-cost marketing (bezpłatny marketing), która może stać się ciekawym wstępem do reklamy z budżetem.

Podstawy działalności

Tutaj mamy szerokie pole wyboru. Możemy skorzystać z gotowego rozwiązania platform CMS (oprogramowania do zarządzania treścią) takich jak Wordpress, Drupal, czy Joomla. Możemy bezpłatnie skorzystać z gotowej instalacji, lub przeprowadzić ją sami opierając się o darmowy hosting (np. 000webhost, cba.pl, hostinger.pl). Wiele serwisów, takich jak autorski Wordpress.com oferuje możliwość rozpoczęcia w kilka chwil przygody z zainstalowanym wcześniej oprogramowaniem w modelu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa).

W przypadku sklepów internetowych również jest możliwość wystartować bez kosztów. Możemy poświęcić chwilę na naukę instalacji platform PrestaShop czy Magento, by już po kilku minutach dysponować własną platformą sprzedażową. Oczywiście należy pamiętać, iż większość niestandardowych rozwiązań dla takich platform oferowanych jest płatnie i to w ten sposób autorzy oprogramowania zarabiają na chleb.

Z pocztą elektroniczną jest o wiele lepiej. Tutaj naprawdę wielu usługodawców oferuje nam możliwość założenia konta pocztowego nawet do 20GB za darmo. Są to m.in. GMail, WP.pl, Onet.pl, czy Interia.pl. Nierzadko usługi poczty online nie ustępują poczcie płatnej i ograniczają się jedynie do wyświetlania reklam by pokryć koszty powierzchni serwera.

Jeśli mamy na oku jakąś domenę internetową (np. nazwafirmy.pl) to firmy oferujące hosting, takie jak Home.pl, AZ.pl, czy Nazwa.pl proponują promocje na 1,2 a nawet kilka domen z końcówką .PL całkowicie za darmo, przy czym odnowienie domeny internetowej może już kosztować dość sporo (100-150zł za kolejny rok). Jeśli uważnie przeczytamy regulamin, możemy mieć własną domenę internetową na rok bez żadnych kosztów.

E-Mail Marketing

Tutaj sprawa ma się nieco gorzej, gdyż aktualizacja przepisów o ochronie danych osobowych wymusiła na firmach oferujących kampanie e-mail koszty związane z przechowywaniem i przetwarzaniem danych osobowych. Z oferty usługodawców polskich zniknęły pakiety darmowe na rzecz kilkunastodniowych okresów próbnych. Firmy takie jak GetResponse.pl czy FreshMail.pl niejako skierowały swoich bezpłatnych klientów na drogę płatnego pakietu.

Ratunkiem dla oszczędnych jest np. MailChimp, SalesManago.pl czy Campayn.com. Mając bazę o wielkości 200-1000 subskrybentów możemy rozpocząć przygodę z e-mail marketingiem za darmo. Korzystamy wówczas z uprzejmości twórców platformy podobnie, jak płacący użytkownicy. Należy jednak uważać, gdyż np. w przypadku SalesManago po przekroczeniu granicznej puli subskrybentów konta darmowego będziemy zmuszeni do opłacenia rachunku za zwiększony limit.

Warto także pamiętać, że posiadając konto na platformie e-mail marketingu musimy respektować te same prawa co subskrypcje płatne. Nie wysyłamy SPAM-u, weryfikujemy naszą bazę danych i zbieramy zgody marketingowe. Użytkownicy bezpłatni są na celowniku administratorów, którzy bez skrupułów usuną nasze konto jeśli naruszymy regulamin.

Pozycjonowanie i Optymalizacja

Branża SEO (Search Engine Optimization) urosła w gruncie rzeczy na polityce cost-free. Z pomocą kursów internetowych i samouczków jesteśmy w stanie przygotować stronę internetową do pozycjonowania w wyszukiwarkach. Platformy CMS takie jak Wordpress czy Drupal oferują bezpłatne wtyczki, dzięki którym wskażemy słowa kluczowe, dane meta strony, a nawet połączymy się z usługą monitorowania ruchu, jak np. Google Analytics.

Jeśli nie zamierzamy angażować zewnętrznej agencji SEO, możemy sami podjąć działania zmierzające do wypozycjonowania naszej domeny. Wymaga to jednak dużego nakładu czasu. Ważne by zebrać listę for dyskusyjnych, katalogów online, czy blogów z naszej branży. Rejestrując się na tych platformach mamy możliwość włączenia się do społeczności i pochwalenia się adresem naszej strony, co może znacząco wpłynąć na jej autorytet w wynikach wyszukiwania Google, czy Bing.

SEO jest także dziedziną, w której możemy uzyskać dobre efekty, nawet nie posługując się żadnym budżetem. Konsekwentna praca dzień w dzień może się okazać bardziej opłacalna, niż płatna reklama w wyszukiwarce. Kluczem do sukcesu jest wiedza - warto czytać branżowe blogi, zajrzeć na kanały YouTube o SEO, a także śledzić wartościowe dyskusje w mediach społecznościowych i na forach tematycznych.

Śledzenie ruchu na stronie

Bezsprzecznym liderem w dziedzinie analityki online jest narzędzie autorów wyszukiwarki Google o nazwie Analytics. Bezpłatnie rejestrujemy konto w domenie google a następnie uzyskujemy dostęp do kompleksowych narzędzi. Możemy za pomocą Google Analytics dokładnie zaplanować treści na stronie, poprowadzić użytkownika do produktu, lub usprawnić inne aspekty promocji. Jeśli dzięki Google Analytics okaże się, że większość odwiedzających naszą stronę korzysta z urządzeń mobilnych - warto przemyśleć budowę i responsywność naszej strony.

Podobną usługą w wyszukiwarce Bing jest "Bing narzędzia dla webmasterów". Umożliwia śledzenie aktywności użytkowników na stronie w formie anonimowej i również, podobnie jak Analytics, jest dobrą podstawą do planowania kampanii SEO i content marketingu (marketingu treści).