Ładny i przejrzysty e-sklep, czyli niezbędnik internetowego sprzedawcy

Poradnik biznesowy

Rynek e-commerce z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Szersze grono odbiorców, możliwość automatyzacji niektórych procesów, gotowa i kompleksowa oferta sprzedaży dla klienta, to jedne z nielicznych zalet posiadania sklepu internetowego. Powiada się żartobliwie, że firmy handlowe dzielą się tylko na takie, które już mają swój e-sklep oraz na takie, które przyszłości na pewno będą go otworzą. Zakupy w sieci zrobiły się tak popularne, że trafiły tam praktycznie wszelkie możliwe produkty oraz usługi.

Ludzie często "kupują oczami", szczególnie w sieci

Sklep internetowy jest wizytówką firmy oraz głównym narzędziem sprzedaży. Warto zatem dopracować niektóre szczegóły tak, aby serwis zachęcał klienta do odwiedzin oraz zakupów. Poza atrakcyjną ceną oraz odpowiednią jakością produktu lub usługi, trzeba dokonać oceny e-sklepu. Istotne jest spojrzenie na serwis pod względem jego funkcjonalność oraz wizualnego odbioru. Najlepiej skorzystać z firmy posiadającej doświadczenie w tego typu realizacjach, która doradzi odpowiednie działania. Można również samemu skupić się na wybranych działaniach szczególnie tych, w których istotne będzie doświadczenie z branży oferowanych produktów lub usług.

Po pierwsze, sklep internetowy powinien być przejrzysty, prosty w obsłudze. Potencjalny klient, wchodząc do serwisu i chcąc zrobić zakupy, powinien czuć się komfortowo, podobnie jak w stacjonarnym sklepie. Nie warto więc atakować klienta na wejściu lawinami rabatów i “super okazji”. Oczywiście, warto taką informację zamieścić, ale w wyważony sposób. Niech będzie to prostą i widoczną informacją, ale nie nachalną. Klient może zmęczyć, speszyć i finalnie zrezygnować z dalszych zakupów w tym e-sklepie.

Jeżeli już mowa o wizualnym odbiorze, to warto przyjrzeć się zdjęciom produktów. Muszą być dobrej jakości i najlepiej wykonane profesjonalnie. Warto zrobić kilka zdjęć, by klient mógł obejrzeć produkt z każdej strony. To wyjście naprzeciw sytuacji, gdy klient zdejmuje towar z półki z zamiarem dokładnego obejrzenia go. Zmniejsza to też ryzyko potencjalnych zastrzeżeń, co do rzeczywistego wyglądu produktu, a zdjęciem w sklepie internetowym.

Zanim doda się bazę produktów, warto zwrócić uwagę na ich podział na kategorie. Przemyślany i logiczny podział kategorii pomoże w szybkim znalezieniu odpowiedniego produktu. Znalezienie uniwersalnego i idealnego rozwiązania nie istnieje. Wszystko zależy od branży, liczby produktów, rodzaju, zastosowań i innych indywidualnych cech. Czasami właściwym będzie podział na kilka głównych kategorii, a w niektórych przypadkach kluczowe będzie szersze rozdzielenie oraz dodanie podkategorii.

Kolejnym punktem do przeanalizowania jest treść. Mowa głównie o używanych nazwach oraz opisach oferowanych produktów. Pomijając oczywistą kwestię, czyli logiczność i poprawność językową zamieszczanej treści, należy używać względnie krótkie i jednocześnie konkretne opisy, które będą przedstawiały jak najwięcej szczegółów. Przywołując popularny szkolny cytat - tekst powinien być krótki, zwięzły i na temat. Klient czytając tekst, powinien dostać kompletną informację.

Kolejny etap po wyborze produktu, to finalizacja zakupu. Czyli płatność i wysyłka. Istnieją różne dostępne bramki płatności oraz możliwych rozwiązań wprowadzenia szybkich i prostych płatności. Skraca i upraszcza to proces zakupu dla klienta, a także przyspiesza. Sprzedawca nie musi czekać na zaksięgowanie pieniędzy na koncie lub przesłanie potwierdzenia przelewu, tylko otrzymuje automatyczną informację o dokonaniu takiej operacji. Może wtedy wysłać towar w takiej formie, jaką wcześniej wybrał klient. Tutaj również warto postawić na uproszczenie procesu, na przykład poprzez integrację z wybranymi dostawcami. Klient doceni również, gdy będzie miał wybór opcji wysyłki.

Poświęcenie czasu i pieniędzy na e-sklep to dobra inwestycja

Gotowy, przejrzysty i funkcjonalny sklep to podstawa. Warto zainwestować w jego promocję. Wykorzystanie odpowiednich kanałów może przynieść wymierne rezultaty. Większa liczba klientów, a więc i potencjalnie większe zyski. Możliwości jest wiele. Począwszy od pozycjonowania, które jest stałym i długoterminowym procesem, po kampanie reklamowe w Google lub w mediach społecznościowych. Rodzaj oraz skalę promocji należy dopasować do zakładanego celu. Czy ma to być krótkie i skuteczne działanie, czy może stopniowe i konsekwentne budowanie bazy klientów. Sklep internetowy jest doskonałym narzędziem do sprzedaży. Warto zatem zainwestować czas oraz środki na to, by zbudować i promować efektywny e-sklep, który będzie generował oczekiwane zyski.