Jak za pomocą Adobe Spark prowadzić social branding w małej firmie

BRANDING
Adobe Spark Post jako narzędzie brandingowe

Branding to nic innego jak proces kreowania świadomości marki w grupie docelowych klientów. Podstawową miarą tego procesu jest budowanie takiego obrazu firmy w umysłach odbiorców, by utrwalił im się jako bezpośrednie skojarzenie. Rozmaite narzędzia brandingu powinny być miarodajne i nieopłacalne dla konkurencji, by je skopiować do siebie. Branding innymi słowy to Twoja marka na 1001 sposobów, ale z uwzględnieniem jednorodnego i autonomicznego zestawu przymiotów.

Branding mocno rozwinął się w dobie cyfryzacji. Nieograniczone możliwości kopiowania i udostępniania informacji w Internecie zwróciły uwagę działów marketingu, które zaczęły szerze dbać o rozpoznawalność i identyfikację. Kreacja brandingowa to już nie tylko dbałość o prawa autorskie i oryginalność. To przede wszystkim konsekwentne dążenie do reprodukcji podobnego obrazu marki w tej samej grupie docelowej lub rozszerzanie na grupy współbieżne.

Podstawowymi narzędziami brandingu w sieci stały się oczywiście programy graficzne wykorzystywane od lat do produkcji reklamowych. Adobe Photoshop, Adobe Illustrator czy CorelDraw Graphics Suite zaczęły być ekstensywnie zaciągane do taśmowej pracy nad grafikami do bannerów, postów społecznościowych i landing page'y. Szybko jednak zabrakło uzasadnienia dla pracy w tak dużych programach, zwłaszcza, że koszt takiej kreacji przewyższał jej docelowy zwrot.

Z tego względu i także z racji pojawienia się rozmaitych narzędzi webowych, graficy sięgnęli po aplikacje dedykowane do produkcji powtarzalnych, tematycznych produkcji. Internet wybacza niską jakość materiału, zwłaszcza gdy ma ona dotrzeć do dużej grupy odbiorców o różnej prędkości połączenia. Jedyne czego Internet nie wybacza, to content, który niesie ze sobą niespójny przekaz.

 

Kreowanie materiału w Adobe spark

Adobe Spark

Adobe już od dawna planował wypuszczenie na rynek programu, który popłynie z trendem onlineowych aplikacji do edycji grafiki. Wszak producent najczęściej wykorzystywanych programów graficznych nie mógł zostać w tyle, gdy co rusz pojawiały się nowe startupy z technologią WebGL (Web Graphics Library). Programy takie jak Canva, DesignBold, Shutterstock Editor czy Desygner przekonały do siebie małych i dużych marketingowców oferując prostotę i szybkość realizacji.

Adobe Spark istnieje na rynku od maja 2016 roku i zdobył sobie uznanie właśnie przez część brandingową. Za pomocą kilku kliknięć możemy wyprodukować całą masę przygotowanych kreacji z naszym logo i kolorami marki. Dodatkowym atutem programu jest bogate źródło grafik, motywów i fontów.

Praca w programie

Adobe Spark to dodatek do popularnego pakietu Creative Suite firmy Photoshop. Nabywając licencję którejś z części pakietu, jak np. Illustrator czy Photoshop, otrzymujemy dostęp do Adobe Spark, które działa w trybie online. Do programu możemy się także zalogować poprzez media społecznościowe i adres e-mail.

Program wymaga logowania poprzez Adobe ID, co jest ukłonem w stronę firmy Adobe, która zbiera o nas informacje mogąc reklamować swoje płatne produkty. Na szczęście ilość oferowanych narzędzi i elementów jest tak duża, że możemy przystać na tę kooperację.

W programie Adobe Spark funkcjonują 3 główne koncepcje: Post, Page i Video. Oznacza to, iż możemy od razu zdefiniować charakter naszej produkcji:

Post - produkcja społecznościowa, luźna koncepcja o autonomicznym stylu zawarta w grafice i haśle.

Page - produkcja stronicowa oparta o konkretną strukturę i skład tekstu.

Video - produkcja animowana lub mix posiadanych produkcji filmowych.

 

Narzędzia do brandingu w Adobe Spark

Jeśli prowadzimy mały biznes w sieci, najczęściej skorzystamy z opcji Post, która umożliwia błyskawiczne wygenerowanie obrandowanego materiału do użycia w publikacjach lub mediach społecznościowych. Jest to ukłon w stronę sieci takich jak Instagram, gdzie połączenie grafiki i prostego, wciągającego hasła może wzbić każdy profil na wyżyny popularności. Możemy użyć wzorca o polu kwadratu lub zdefiniować swój rozmiar posta.

Adobe Spark należy do tych aplikacji, w których liczy się szybki efekt i maksimum uproszczeń. Każdy z elementów możemy przeciągać myszą a w tle pojawiają się znane nam z programów graficznych prowadnice - do całego dokumentu i do innych krawędzi. Ułatwia to zorganizowanie przestrzeni w taki sposób, by zachować właściwą dla oka kompozycję i czytelność.

W programie znajdziemy wiele motywów graficznych i fontów. Niestety, oferowane czcionki nie wspierają w pełni języka polskiego. Tylko 2 fonty Myriad Arabic i Myriad Hebrew wspierają polskie znaki. Jest to ograniczenie o tyle uciążliwe, iż Spark nie oferuje na razie możliwości użycia własnych czcionek.

Dlaczego Spark?

W aplikacji Spark Post powstało już kilka naszych postów społecznościowych na Instagramie. Staramy się korzystać z dobrodziejstw repozytorium tematycznego, ale także wprowadzać własne produkcje graficzne i motywy. W swoich postach korzystamy z możliwości zamieszczenia własnego logo, co jeszcze mocniej podkreśla identyfikację marki.

Adobe Spark to ciekawe ułatwienie dla tych, którzy przy pomocy GiMPa lub Photoshopa tworzą proste posty społecznościowe. Za pomocą kilku kliknięć możemy uzyskać efekt, który w kombajnach graficznych wymaga o wiele więcej mocy procesora, uwagi i dokładności. Programy typu Spark i Canva to znakomity ukłon w stronę szybkiego efektu i prostego przekazu.