Jak uniknąć przeładowania treści na stronie www?

FIRMA W SIECI
Projektowanie stron internetowych i dbałość o treści

Nagminnie zdarza się, że projektując strony internetowe chcemy osiągnąć za dużo. Bardzo trudno jest wyważyć treści na stronie internetowej w taki sposób, by z jednej strony pozwolić użytkownikowi na zdobycie podstawowych informacji, lecz z drugiej na zainteresowanie go ofertą na tyle, by skontaktował się z nami po więcej.

Złoty środek w postaci odpowiedniej dawki informacji to dla wielu branż ciężki kawałek chleba. Szczególnie, gdy funkcjonujemy w erze oszczędnego tekstu i bardzo konkretnych informacji. Użytkownicy dają sobie tylko kilka sekund na decyzję, czy treści na stronie internetowej są warte uwagi.

Zadanie bojowe: przykuć uwagę odbiorcy

Celem strony internetowej nie jest już bycie wyczerpującym kompendium wiedzy na temat firmy i oferty. Strona internetowa to portal - brama informacyjna będąca tylko przystankiem do dalszego kontaktu. Inwestycja w aktualizacje informacji w firmowej witrynie może się okazać zbyt kosztowna, dlatego warto zrzucić część odpowiedzialności na kontakt telefoniczny, e-mail lub komunikator i osoby działu sprzedaży.

Firmowa witryna powinna budzić zainteresowanie - i na tym koniec. Nie wolno traktować strony internetowej jako remedium na ciągłe pytania klientów. To dobrze, jeśli chcemy być transparentni, lecz gorzej, gdy zalejemy użytkownika treścią, podczas gdy szukał tylko kontaktu do nas.

Wielokrotnie przeglądając tzw. firmówki napotykamy na bariery informacyjne. Nierzadko strony internetowe firm są nieresponsywne (nieprzystosowane do wyświetlania na innych ekranach niż desktopowe), źle zaprojektowane (nie wiemy co i jak kliknąć), lub posiadają błędy. Jednak najbardziej niezrozumiałe jest, gdy na stronie internetowej musimy wytężyć wzrok i wyklikać stronę kontaktową. To dla wielu Internautów bariera nie do przeskoczenia - po prostu wychodzą ze strony i nigdy już na nią nie wracają.

Jasna i klarowna struktura

Proste menu, dużo przestrzeni i jaskrawa struktura treści - to 3 najważniejsze zalety dobrej witryny firmowej. Ostatnie czego chcemy to sytuacja, gdy odwiedzający porzuca naszą stronę, bo nie było do końca jasne co ma na niej zrobić, by zdobyć informacje, których szukał. Nie jesteśmy w stanie opublikować wszystkich możliwych danych, ale przynajmniej pomóżmy w tym, by użytkownik o nie zapytał.

Między innymi z tego względu Internet w ostatnich latach przeżył gruntowną rewolucję, jeśli chodzi o content marketing i webdesign. Nie chodzi już tylko o to, by firmowa www zachwycała prezesa i była miłą pamiątka wypłaty dla firmy realizującej zlecenie. Strona internetowa to narzędzie sprzedaży tak samo ważne, a czasem nawet ważniejsze, niż sprzedaż telefoniczna i obsługa klienta. Strona powinna być solidna i logiczna, a treści powinny wyjaśniać problematykę, zamiast nią być.

Ciekawym przykładem mogą być strony agencji reklamowych i kreatywnych. Tam, gdzie codziennie żongluje się informacją klienta i projektuje się wizerunek, najważniejsze to samemu dla innych być wzorem takiej równowagi. Nie jest to jednak tak bardzo oczywiste jak by się mogło wydawać.