Jak samodzielnie zoptymalizować pod wyszukiwarki własną stronę www?

SEO
Optymalizacja strony internetowej jako zestaw konkretnych narzędzi

Wyszukiwarki to dziś najpopularniejszy sposób, by dotrzeć do jakiejkolwiek strony w Internecie, więc warto optymalizować każdą stronę internetową. Niezależnie od tego, czy optymalizujemy prostą witrynę w formie wizytówki, czy ogromny serwis korporacyjny, lista zadań jest generalnie niezmienna.

Warto na wstępie wspomnieć, że optymalizacja wymaga najczęściej dostępu do kodu źródłowego strony, lub systemu do zarządzania treścią, jeśli strona takowy posiada. Wówczas możemy samodzielnie przeprowadzić tzw. audyt optymalizacji i wykryć wszystkie przeszkody, które napotykają wyszukiwarki.

Struktura strony

Optymalizacja to przede wszystkim całościowe spojrzenie na stronę internetową, jako zestaw pojedynczych podstron, które do siebie nawiązują. Może się to odbywać poprzez menu lub odnośniki w treści. Strona, która posiada jasną strukturę (np. stronę główną, ofertę i kontakt) jest o wiele bardziej czytelna i pozwala szybko stwierdzić, co znajduje się na danej podstronie.

Choć wyszukiwarki nie odczytują struktury strony tak, jak robi to odwiedzający, warto podejść do tej kwestii z punkty widzenia zwykłego użytkownika. Struktura strony powinna opierać się o zasadę "max 3 kliknięć", a więc nie powinna być zbyt skomplikowana, czy zawiła. Najgłębiej ukryte podstrony powinny dzielić maksymalnie 3 kliknięcia od strony głównej. W przeciwnym wypadku narazimy użytkownika na dezorientację.

W przypadku dużych stron firmowych lub portali, warto podzielić serwis na mniejsze części, które funkcjonują jako osobne subdomeny (np. pogoda.wp.pl), lub są dostępne od razu ze strony głównej. Ułatwi to indeksowanie stron przez wyszukiwarki, oraz poprawi nawigację na stronie.

 

Projektowanie strony internetowej to praca na wymiar

Treść serwisu

Pamiętajmy, że wyszukiwarki to programy komputerowe. Złożone są z setek algorytmów, które analizują stronę internetową wysyłając tzw. boty. Ich zadaniem jest odczytanie strony internetowej i przekazanie takiego odczytu do bazy wyszukiwarki. Niezwykle ważne jest więc, by każda podstrona zawierała treści spójne z tytułem - jeśli tak nie jest, to tak jakbyśmy czytali rozdział książki o gotowaniu, a znaleźli tam specyfikację Fiata 126p z 1972 roku.

W podobny sposób działają algorytmy klasyfikujące strony www. Analizując daną stronę, wybierają najczęściej obecne tam słowa kluczowe i za ich pomocą ustalają, o czym jest treść. Podobnie jest z książką kucharską: oczekujemy tam słów takich jak: zagotuj wodę, nagrzej piekarnik, składniki, czy siekanie cebuli. To ważne, by treść była pisana w sposób jednolity, swobodny i racjonalny. Użycie słów kluczowych częściej niż zwykle może zdziałać w wyszukiwarce więcej złego, niż dobrego.

Treść serwisu to także tytuły i podtytuły. Zadbajmy o to, aby w przypadku długich tekstów dzielić je na części, używając tytułów i podtytułów. W tym celu należy stosować tagi HTML od H! (największy tytuł), aż do H6 (najmniejszy). Pozwoli to wyszukiwarkom nie tylko na oddech podczas czytania, ale przede wszystkim na klasyfikowanie mniejszych porcji tekstu i zwrócenie uwagi na konkretne zagadnienia.

Elementy multimedialne

Dołączając do strony internetowej grafiki warto umieszczać je z uwzględnieniem opisów. Tagi HTML obrazków (img) zawierają atrybut ALT, który pozwala na wstawienie opisu zdjęcia, odczytywanego przez wyszukiwarki. Generalnie rzecz biorąc Internet coraz bardziej opiera się o grafikę, więc zadbanie o opisy zdjęć jest podstawą znalezienia naszej strony przez wyszukiwarki.

Co więcej, każdy element multimedialny powinien być opisany. Tyczy się to także wideo i elementów audio. Możemy zastosować tag caption, by wstawić dokładny opis elementu multimedialnego. Pozwoli to użytkownikom i wyszukiwarkom na szybsze zrozumienie danego multimedium.

Błędy i niedociągnięcia

Wyszukiwarki i przeglądarki internetowe zwracają szczególną uwagę na niedociągnięcia, jak np. odnośniki do nieistniejących podstron, lub błędy składni HTML. Warto przeanalizować ten drugi przypadek za pomocą walidatora W3C, dostepnego pod adresem https://validator.w3.org/. Jeśli natomiast nie mamy dostępu do kodu źródłowego strony, warto zapytać wykonawcę o możliwość usunięcia łączy do nieistniejących adresów i błędów w składni.

Poważnymi błędami na stronie internetowej mogą być także błędy skryptów i brak zasobów. Warto pamiętać o tym, by monitorować obecność elementów multimedialnych, jak obrazki czy filmy z zewnętrznych adresów. Im więcej tzw. "martwych linków", tym strona oceniana jest jako gorsza lub mniej atrakcyjna.

Słowa i frazy kluczowe

Wspomniane już słowa kluczowe obecne w treści mają ogromne znaczenie dla botów wyszukiwarek. Jednak zazwyczaj większość osób zastanawia się, jak dobierać słowa kluczowe. Otóż proces ten jest niezwykle prosty w przypadku treści: dobieramy takie słowa (pojedyncze) i frazy (złożone z kilku słów), które powinny znaleźć się w danej treści. Np. opisując misję kosmiczną na księżyc użyjemy zapewne takich słów jak: księżyc, kosmos, statek, wyprawa, nasa i przestrzeń. Jest to naturalny proces, na który nie zwracają uwagi normalni czytelnicy.

Dla algorytmów wyszukiwarek słowa i frazy kluczowe mają ogromne znaczenie. Dzięki nim możliwe jest zakwalifikowanie strony do właściwej kategorii i pokazywanie jej na właściwej pozycji. Jeśli na stronie w naturalny sposób pojawiają się treści zawierające konkretne frazy, wyszukiwarki wyświetlą adres takiej strony, gdy użytkownik wyszuka konkretną frazę. 

Co dalej ze stroną?

Jeśli chcemy bardziej wgłębić się w kwestię pozycjonowania, warto użyć wyspecjalizowanych narzędzi. Możemy wkleić na stronę kod Google Analytics, który będzie nas informował o odwiedzinach na stronie. Warto pokusić się także o zweryfikowanie strony w narzedziu Google Search Console i Bing Webmaster Tools. Narzędzia te pokazują w jaki sposób wyszukiwarki odczytują stronę i czy występują jakieś przeszkody dla właściwego indeksowania w wynikach wyszukiwania.