Ciekawostki ze świata reklamy

reklama, Internet, promocja, marketing

Rozwój Internetu sprawił, że wraz ze zwiększeniem się liczby internautów, pojawiają się nowe możliwości zaprezentowania swoich produktów i usług. Nowe funkcje na portalach społecznościowych, kolejne rozwiązania w wyszukiwarkach, to wszystko sprawia, że można w jeszcze efektywniejszy sposób dobrać właściwy profil klienta i dotrzeć do niego licznymi dostępnymi ścieżkami. Obecnie, odpowiednie narzędzia mogą pozwolić na wyselekcjonowanie osób w konkretnym przedziale wiekowym, o określonej płci, wykształceniu, zainteresowaniom - praktycznie wszystkim, nawet ulubionej marce butów. W dzisiejszych czasach łatwiej jest trafić do konkretnego odbiorcy, choć ten ze względu na coraz większy natłok przekazów reklamowych, zaczął się w pewnym stopniu uodparniać na te komunikaty. Największe wzrosty notuje reklama online. Prezentujemy poniżej kilka ciekawostek.

1. Finał Super Bowl, czyli najdroższe spoty reklamowe

Finał ligi futbolowej w Stanach Zjednoczonych jest jednym z największych wydarzeń sportowych na świecie. Co roku, dwie najlepsze amerykańskie drużyny stają w boju o zyskanie tytułu mistrza. Wydarzenie to zbiera przed ekrany telewizorów ponad sto milionów Amerykanów. Wydarzenie to jest też śledzone również przez widzów na całym świecie, ale tego nie sposób oszacować. Już sama liczba potencjalnych stu milionów odbiorców robi wrażenie, dochodzi do tego prestiż wydarzenia, w trakcie którego zawsze podczas przerwy występują największe gwiazdy muzyczne świata. Dla reklamodawców to więcej niż żniwa. Największe koncerny świata biją się o możliwość zamieszczenia spotu w telewizji w przerwie tego wydarzenia, pracują nad wyjątkowymi formami spotów, prześcigając się w kreatywności swoich realizacji. Kwota za emisję trwającego pół minuty spotu wynosić może nawet pięć milionów dolarów, ciężko gdziekolwiek na świecie znaleźć droższy czas reklamowy.

2. Święty Mikołaj uciekł z biura producenta napojów

Nie jest to informacja w dzienniku telewizyjnym ani list gończy. Obecny wizerunek czerwonego, brodatego Świętego Mikołaja powstał blisko sto lat temu w biurach projektowych koncernu Coca-Cola. Producent napojów gazowanych wykorzystał w swoich działaniach promocyjnych postać z przeszłości, obrabiając jej ówczesny wizerunek dla swoich potrzeb. Odziano go w czerwony strój, dodano mu sporą brodę i jeszcze większy brzuch. Stworzono wizerunek miłego starszego pana, który idealnie zgrał się z brandem popularnego napoju gazowanego. Zagłębiając się w historię, można natrafić na 1931 rok i osobę amerykańskiego ilustratora Huddona Sundbloma, który stworzył postać kojarzoną obecnie nie tylko z colą, ale z całym okresem świątecznym. Oczywiście, prawdziwy i realny Święty Mikołaj mieszka ze swoimi elfami i reniferami w Laponii, co może potwierdzić każde dziecko.

3. Google zarabia głównie na jednym systemie

Firma Google, zdecydowaną większość swoich przychodów uzyskuje dzięki AdWords. Popularny system reklamowy powstał w 2000 roku. Polega na możliwości wyświetlania linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach, które współpracują poprzez program AdSense. Szacuje się, że firma ta zyskuje tylko i wyłącznie na tym systemie około 95% swoich przychodów. Właściciele nie podają oficjalnych danych, ale można przyjąć, że jest to kwota około dziesięciu miliardów dolarów w skali roku. System ten cieszy się sporym zainteresowaniem, gdyż korzysta z niego ponad milion firm na całym świecie i jest to jedna z najpopularniejszych i najbardziej efektywnych reklam w Sieci, zyskując z roku na rok coraz większą liczbę zwolenników.

4. Pierwsza reklama radiowa była dłuższa od piosenek

Obecne spoty reklamowe w radiach trwają po kilkanaście, maksymalnie kilkadziesiąt sekund. Przedstawiają w szyki sposób produkt lub usługę, często posiadając delikatne tło muzyczne i atrakcyjne hasła. W ubiegłym wieku ten rodzaj reklamy wyglądał zupełnie inaczej, a szczególnie jego początki. Pierwszy radiowy spot reklamowy powstał w 1922 roku i trwał około dziesięciu minut. Obecnie, tyle nie trwają nawet piosenki emitowane z głośników popularnych stacji. Jednakże, tak w ówczesnych latach wyglądała reklama radiowa. Spoty trwały po kilka minut i występowały często w formie śpiewanej, prezentowane wielokrotnie na żywo. Można sobie zatem wyobrazić spot radiowy, w którym przez kilka minut śpiewa się o skutecznym leku na ból głowy lub cudownych właściwościach herbaty ziołowej.

5. Telewizyjny blok reklamowy trwał 2 minuty dziennie

Obecnie o takiej liczbie minut reklam w telewizji można pomarzyć. Oglądając atrakcyjne programy, średnio co godzinę pojawiają się kilkuminutowe bloki reklamowe. Co złośliwi powiadają czasem, że w trakcie oglądania reklam telewizyjnych na komercyjnej stacji, przerywa się im tę przyjemność jakimś programem telewizyjnym. Niestety, komercyjne stacje, by utrzymać się na rynku i móc proponować atrakcyjne programy, muszą wspierać się udostępnianiem czasu reklamowego, również w trakcie emisji filmów oraz programów. W Polsce w połowie dwudziestego wieku nie było jeszcze komercyjnych stacji i rynek reklamowy wyglądał zupełnie inaczej. Ówczesne bloki reklamowe trwały średnio dwie minuty dziennie.

Branża reklamowa jest jedną z największych branż na świecie i jak każda inna, posiada kilka interesujących faktów. Mogą one zaskakiwać niektóre osoby swoimi ogromnymi liczbami lub genezą jakiegoś faktu. Jednakże tam, gdzie są wielkie pieniądze i próbuje się mocno wpływać na emocje odbiorców, tam mogą pojawić się różne ciekawe rozwiązania.