8 głównych zasad dobrego artykułu na bloga

BLOGOWANIE
Pisanie bloga to interesujące hobby

Blog to projekt długoterminowy

Jeśli nastawimy się pozytywnie na budowanie bloga tematycznego, musimy pamiętać, że nie chodzi tu o napisanie 3 "złotych strzałów", ale prowadzenie długoterminowej kampanii promocji samego siebie. Prowadzenie bloga to proces doskonalenia umiejętności pisarskich, dopasowanie się do konkretnej niszy odbiorców, oraz wprowadzanie modyfikacji i ulepszeń.

Zacznij od zgromadzenia tematów

Choć mamy w głowie tysiąc pomysłów, warto je spisać na papierze lub w pliku komputera. Lista, która ciągle się powiększa pozwoli nam odciążyć umysł i przygotować się na czas, kiedy zabraknie pomysłów. Możemy zapisywać sobie każdy dowolny temat, a także prowadzić wieloodcinkowe serie o charakterze edukacyjnym.

Blog to nie tylko tekst

Pisząc bloga pamiętaj, że nawet najbardziej zaskakujący tekst może być niewystarczający dla obrazkowego odbiorcy. Jeśli opatrzysz post bloga zdjęciem, z pewnością zwiększy ono atrakcyjność tematu i pozwoli utrwalić temat w wyobraźni czytającego. Możesz wstawiać diagramy, wykresy, wideo i wiele innych elementów.

Posiłkuj się czym możesz

Tagi, kategorie, znaczniki... budując bloga, który może urosnąć do naprawdę dużych rozmiarów warto pamiętać o zachowaniu uporządkowanej struktury. Większość użytkowników po przeczytaniu jednego artykułu będzie szukać możliwości kontynuowania lektury i zapoznania się z podobnym stylem pisania. Warto więc umieścić panel boczny, na którym zobaczy chmurkę najpopularniejszych tagów, listę kategorii i podział na archiwalne miesiące. Promocję bloga podniesie też funkcja "podobnych postów", która tematycznie powiąże jeden wątek z drugim.

Zostaw dane kontaktowe i/lub formularz

Pamiętaj by stworzyć podstronę kontaktową, na której umieścisz kilka informacji o sobie, swoim doświadczeniu w danej niszy, oraz informacje kontaktowe (np. e-mail).

Promuj tam gdzie się da

Odnośnik do bloga wyślij swoim znajomym i rodzinie, współpracownikom i kolegom. Ważne by zapytać ich, jakie były ich przemyślenia po wizycie na blogu i by szczerze powiedzieli, co można by zmienić lub poprawić. To cenne uwagi, które pomogą wypłynąć na szersze wody. Warto skorzystać z potęgi platform społecznościowych jak Twitter, Facebook czy Instagram - szczególnie, jeśli tematyka bloga jest bardzo obrazowa.

Używaj chwytliwych haseł

Promuj markę posługując się nazwą własną lub nazwiskiem. W niektórych przypadkach, jak np. w branży medycznej czy prawniczej, wręcz wskazane jest używanie pełnych danych osobowych. Gastronomia czy remonty to z drugiej strony pole do popisu nazw własnych, jak Remoncik, Kucharzyk czy PanGarnek. Im bardziej klarowna i wyróżniająca się marka tym lepiej. Pozwoli to na odróżnienie bloga od reszty konkurencji.

Współpracuj z kim tylko możesz

W miarę rozwoju bloga możesz posiłkować się sponsorami, którzy będą się reklamować, możesz także nawiązywać współpracę partnerską, wymieniając linki. Co ważne, jeśli opracujesz jakiś konkurs czy ankietę, zaproś do współorganizacji firmę lokalną. Będzie Ci wdzięczna za reklamę, a ty posłużysz się nagrodami i voucherami.