Materiały wideo, czyli najpopularniejsza forma komunikacji w Internecie

film, smartfon, widok, kobieta, nagrywanie, wideo

Ogromną popularność materiałów wideo w Sieci można zauważyć od kilku lat. Obecnie jest to najpopularniejsza forma przekazu. Wynika to z kilku powodów. Jednym jest na pewno mnogość dostępnych źródeł udostępniania informacji. Ogromna liczba serwisów internetowych, portali społecznościowych, wszędzie występują treści. Nie zawsze są one łatwe do wychwycenia, dlatego skupiono się na tym, który potrafi przekazać jak najwięcej informacji w jak najkrótszym czasie.

Krótszy czas – szybszy przekaz

Kolejny główny powód, to czas przeznaczany na odbiór komunikatu. Coraz więcej osób korzysta z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych, robiąc to w drodze do pracy, w trakcie przerwy, mając po prostu ograniczony czas. Dlatego też większą popularnością cieszyć się będą krótkie materiały wideo z głównymi komunikatami, aniżeli sam tekst lub materiał audio.

A dlaczego audio nie jest tak popularne? Wiele osób łatwiej wychwycą komunikat, gdy towarzyszy mu obraz. Dodatkowo, krótkie materiały filmowe często są przeglądane w miejscach, gdzie dźwięk mógłby przeszkadzać postronnym osobom lub też jego swobodny odbiór mógłby być skomplikowany dla samego odbiorcy. Dlatego też niektóre portale społecznościowe oferują możliwość udostępnienia materiałów wideo bez dźwięku, niektóre automatycznie wyświetlają sam obraz, a dźwięk staje się dostępny dopiero po dodatkowym kliknięciu na materiał. Poszczególne analizy jednogłośnie wykazują, że od 85 do 90 procent materiałów wideo w serwisach społecznościowych jest odbieranych bez dźwięku, pomimo częstej jego dostępności.

wideo, film, smartfon, Internet, Sieć, nagrywanie

Filmy cieszą się takim zainteresowaniem ze względu na swój krótszy i skuteczniejszy przekaz. Brak dźwięku lub jego wyciszenie dają także możliwość odtwarzania ich w każdych warunkach, bez zakłócania i zwracania uwagi wśród otoczenia. W trakcie pracy w biurze, przy nudnym spotkaniu lub konferencji, w trakcie podróży w autobusie lub pociągu, dosłownie wszędzie. A spontaniczne sytuacje, w których osoba też nie ma zbyt dużo czasu i niemożliwym jest większe skupienie się na tekście – to idealne warunki, do przejrzenia materiałów wideo, gdzie nie trzeba aż tak mocno koncentrować się na przekazie.

Popularność amatorskich i profesjonalnych produkcji

Wiele z materiałów wideo pochodzi z amatorskich źródeł, gdzie nagranie przedstawia spontaniczną sytuację, do której autor nie miał czasu, okazji lub też chęci odpowiednio się przygotowywać. Niemniej, obecne możliwości technologiczne pozwalają na nagranie względnie dobrej jakości materiałów nawet przy niesprzyjających okolicznościach. Przykładem może być przejście huraganu przed maską samochodu albo zjawiskowa oprawa kibiców na meczu ulubionego zespołu piłkarskiego.

Reklamodawcy również starają się wykorzystać ten trend i tworzą kampanie w oparciu o krótkie materiały wideo, wplatając je pomiędzy amatorskie publikacje. Aranżują czasem sytuacje, lokując przy tym produkt w trakcie filmu. Jeżeli dana forma przekazu ma tak szerokie grono odbiorców, to warto to wykorzystać i również tam ukierunkować swoje działania reklamowe.